lördag 9 november 2013

Nu har domherrarna kommit hem till mig

Det är höst och början på vintern.
Jag tillhör de som älskar vår och sommar, ljus och färger. Hösten är för mig mörk, trist och ful i sina färger. Kanske man ska försöka ändra sitt sätt att se på hösten eftersom den inte kommer ändra på sig. Kanske kan man genom att ändra sitt sätt att se den få den att ändra på sig.

När jag tittade ut i trädgården häromdagen såg jag en domherre sitta och dricka vatten i fågelbadet. Allt börjar bli fult och trist ute så den lilla fågeln lyste upp med sin närvaro. Mitt hjärta fylldes av värme för de fåglar jag såg. De var som små färgade glada prickar därute.
Jag försökte fånga dem i kameran när de lunchade i rönnen men de blev rädda för mig och flög iväg. Dagen efter satte jag mig i gömslet för att se om det kunde hjälpa mig att fånga dem på bild. Givetvis var det dåligt väder som det brukar vara när man hittat något man vill fotografera. Här är några av de bilder jag fångade därifrån.


 

Med vinden som frisör.

En typ av teknik för att få i sig det bästa.

Domherrehona


Hanen sitter i klasen och i bakgrunden en hona.

Solen lyste upp en liten stund och just då flyttade domherren på sig till grenen närmast gömslet.


När solen började dra sig tillbaka sent på eftermiddagen fick himlen en varm färgton.

Domherrarna visade vilka duktiga akrobater de är.


Detta vill jag avsluta med ett citat av Paulo Coelho:

Passionen ger oss tecken som vägleder oss i livet och det är upp till oss att försöka tolka dessa tecken.


Önskar er alla en bra dag!

6 kommentarer:

  1. Håller med dig ingen rolig årstid vi går till mötes, så tänkvärda ord du skriver. Man får väl jobba (hårt ;) ) med att ändra sitt sätt att se på den. Och då kan ju dessa små ljuspunkter som dyker upp i trädgården vara till hjälp i sitt ändrade synsätt...
    Trots det inte är din favvo årstid, så har du fångat härliga bilder från gömslet. Måste vara speciell känsla att få besök av dessa fina fåglar och kunna betrakta deras ibland underliga teknik att få med allt, tänker på bilden där den "ruskar" på huvudet, fint fångat. Och sen att solen visar en kort stund och skänker gyllene ljus till hela föreställningen, är ju lycka :)
    Sen gillar jag också ditt avslutande citat av Paulo Coelho :)

    /Christer K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Christer! :-)

      Radera
  2. Så fina bilder du fick på domherrarna, kallas dom herrar även om det är flickor? :)

    Jag gillar ditt gömsle, stenhårt :))

    Härliga bilder och härlig text, bra jobbat kära sis!

    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det ett coolt gömsle!! Tack Tammy!

      Radera
  3. Härliga bilder. Visst sätter de en färgklick i hösten. Och visst kan man gilla hösten. Eller alla årstider. Även om man föredrar vissa. Man får plocka ut godbitarna och längta efter dem helt enkelt.
    Domherren är en fågel som står på min önskelista. De är så himla vackra.
    Kram Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kommer varje höst till det här trädet! Jag säger till dig nästa gång. Tack för din kommentar!

      Radera

Tack för ditt inlägg!